Jan 27, 2010

"nafas baru....?"

Assalamualaikum sahabat2 maya semua.. sudah lama saya tak meng'update'kan blog saya. mungkin disebabkan tak berkesempatan dan mungkin juga kondisi yang tak berapa stabil.. sebab kat asrama tak dapat internet..=( alhamduliLLAH sekarang da dapat online..


Bila menyebut perasaan syukur or alhamduliLLAH saya teringat pertanyaan dari seorang ustaz... dalam hidup kita ni, macam mana kita nak terjemahkan rasa syukur tu? adakah cukup dengan hanya buat segala yang diwajibkan Allah?


terdiam sat saya... kemudian, ustaz sambung kata-katanya..


terlalu banyak nikmat yang Allah bagi kat kita.Bekalan oksigen untuk kita bernafas, fizikal yang boleh bergerak dan seribu macam nikmat lagi.. tapi, apa yang kita buat?


saya tinggalkan persoalan tu pada sahabat2 semua.. macam mana cara kita hamba yang terlalu lemah + kerdil ni nak ucapkan syukur pada Allah..


baru-baru ni seorang adik (tamhidi sains teck,tst) bertandang kat rumah saya. dia mahu berbincang mengenai surau camellia dari segi pengisian etc. tapi bukan berbincang dengan saya yea.. ngan ketua surau i.e roomate saya.


selepas da selesai perbincangan mereka, tiba-tiba jer adik tersebut (anis) tanya pada saya..


anis :kak neza, akak fst kan? amik course apa ek?


saya : akak amik course sains komputer. lagi tepatnya information security assurance (ISA)


anis : 0o.. saya tak tahu lagi r kak nak amik course apa lepas ni.. saya tst.


saya: adik minat bahagian apa? kat fst ada 5 course( bioteck, isa, financial math, actuary, fizik dan kimia). better adik amik bidang yang adik minat, bukan sebab faktor lain..


anis : kalau ISA cane kak? akk belajar apa yea?


saya : kalau course akk ni, ada programming, security kat network dan e-commerce etc. adik berminat ker?


anis ; ada subjek math tak?


saya : of course ade dik.. tapi tak sebanyak financial math dan sains aktuari..


anis : katakan saya amik course ISA, apa yang saya dapat sumbangkan pada ISLAM? contohnya kalau bioteck, makanan halal etc..


terdiam saya masa tu..


saya : dik, semua ilmu2 ni datangnya dari Allah kan? banyak yang kita boleh sumbangkan untuk ISLAM sebenarnya. cuma nak ke tak nak jer. bergantung pada kita cane.. dalam konteks ni, kia tahu kan sekarang banyak berlaku ancaman cyber. terutamanya dari segi pemikiran, hiburan. cane kita nak atasi benda2 ni kalau kita xtahu perkara2 yang berkaitan dengan security..


anis : contohnya kak?


saya : akak belajar berkaitan dengan security kat e-mail kita. sudah tentu dalam e-mail kita ada "sensitif data" kan? so, cane kita xnak bagi orang yang attack e-mail kita dapat bace data kita..


banyak lagi yang kami sembang. kesimpulannya, setiap apa yang kita buat, kita niatkan nak "bergerak" untuk ISLAM... contohnya, seorang ulama' i.e muhammad ibnu rusyd. beliau seorang tokoh falsafah, hingga ada pendapat yang mengatakan beliau mengatasi aristottle. beliau juga seorang hakim, kadi dan juga seorang doktor.......

2 komentar tetamu neza:

Raz said...

good conversation =)

shima akma said...

syukran...=)