Feb 19, 2009

Ikhlas ker??

“Erm, esok befday Syerah..apa yang aku nak bagi ek?? Mesti yang special sket.Hargapun mestilah yang up-up sket.baru dia tahu aku memang hargai dia as a bestfriend..hehe!!”Mila bercakap sorang-sorang.. Fuh, nasib tak de orang tengok. Kalau tak malu eden…biasa r kat lab computer, semua khusuk “ mentelaah” fs,email n dot dot..

Tapi, time befday aku hari tu, dia wish jer.Tu pun lambat satu hari..Ade ker patut?? Nak bagi ker tak hadiah ni.. Cam malas r plak.Bukannya dia bagi hadiah pun kat aku dulu..Mila sambung kembali dialog sorang-sorangnya..Tetibe jer, matanya menangkap satu laman web..ehem, saifulislam.com.. Laman web aper plak ni?? Layan jer lah..tak rugi pun..Mila tersenyum kecil.”erti hidup ialah memberi”, tagline laman web ni ker.. em, erti hidup ialah memberi..Dalam dan mendalam lagi maknanya tu..

Tanpa dia sedar gelagatnya yang agak “pelik” dari tadi ada orang tengok.“Wei, Mila awat hang tetibe jer sengeh ni.cam kerang yang dah berulat pun ada. Da r tadi cakap sorang-sorang.confius aku..Hang ni betoi ker tak ni??”Sergahan Siti membuatkan Mila terkaget sekejap..Apelah Siti ni kacau daun tol. Rungut Mila dalam hati..Segera muncung ditarik sedepa tanda protes..“Aku waras dan merangkap betul lagi r..ish!!mulut tu tak de insurans langsung..Bukannya nak bagi salam dulu..“

Mila teruskan pembacaannya yang tertangguh sekejap tadi..Erti hidup ialah memberi, kalau apa yang kita lakukan ada orang yang hargai, bersyukurlah padaNya tapi jika apa yang kita dah lakukan tak dibalas redhalah pada ketentuanNya..kerana kita hidup ialah untuk memberi, jangan terlalu mengharapkan pembalasan dari orang yang diberi..Mata mila membaca satu persatu ayat yang tercatat kat laman web ni.. Baru tadi dia berungut tentang hadiah befday kawan baiknya. Apa salahnya dia bagik hadiah kan??Tapi, dia ikhlas tak ni??

********************************************************************

Assalamualaikum, hari ni ana akan bercakap berkenaan dengan ikhlas dan amal. Kalau sebelum ni ana hanya memperincikan konsep ikhlas, Insya’ Allah hari ini ana cube relatekan ikhlas dengan amal kerana setiap amal yang kita lakukan tak akan diterima oleh Allah kalau kita tak ikhlas melakukannya..ana merujuk pada hadis 1 iaitu hadis berkaitan dengan niat

.maksudnya:Dari Amir al- Mukminin Abu Hafs ‘ Umar al-Khatab, katanya : aku mendengar Rasulullah bersabda : Hanya segala amal dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang apa yang dia niatkan. Maka barang siapa hijrahnya kerana Allah dan RasulNya , maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan perolehinya atau perempuan yang ia ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang berhijrah kepadanya..

Rasulullah di awal hadis ini telah menyatakan ” hanya segala amal adalah dengan niat”.. hal ini menjelaskan bahawa niat adalah perintis bagi mencetuskan amal. Sesuatu amal yang diterima apabila dilakukan semata-mata kerana Allah bukan kerana sebab-sebab lain..inilah yang dikatakan sebagai ikhlas seperti yang diperintahkan oleh Allah dengan firmannya :
وما اميروا الا
ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء ويقيموا الصلاة ويؤتوا الزكاة وذلك دين القيمة“

Dan tidak diperintahkan mereka melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan agama keranaNya, dengan menjauhi kesesatan , dan supaya mereka mendirikan solat dan memberi zakat, kerana yang demikian itulah agama yang lurus.”(Surah al-Bayyinah : 5 )Jelaslah disini bahawa suatu amalan itu hanya dianggap sah atau sempurna kalau diwujudkan dengan niat atau qasad ( tujuan hati) yang bermatlamatkan dan bertujuan kerana Allah (ikhlas)

Amal yang diniatkan untuk dilakukan terbahagi pula kepada dua bahagian i.e amal yang dilakukan dengan ikhlas dan amal yang dilakukan dengan tidak ikhlas..kedua-dua amal ini pada zahirnya nampak serupa tetapi jika ditelusi dengan mata hati terdapat perbezaan secara batiniyyah kerana berlainan niat dan qasadnya..

Amal yang ikhlas ialah amal yang bertunjangkan kepada niat yang baik dan ikhlas kerana Allah.Berkaitan dengan amal yang ikhlas ini, Imam Nawawi telah berkata bahawa iman yang ikhlas ini dapat dikategorikan kepada 3 bahagian.

Bahagian pertama ialah amal yang dilakukan kerana takut pada Allah. Amal ini dinamakan sebagai ”ibadat hamba” Bahagian kedua ialah amal yang dilakukan kerana mendapat syurga dan pahala. Amal ini dinamakan sebagai ” ibadat saudagar” dan bahagian yang terakhir ialah amal yang dilakukan kerana malu kepada Allah dan dilaksanakan hak kehambaan dan membuktikan kesyukuran serta merasakan diri masih dalam kecuaian dan kebimbangan yang penuh ketakutan kerana tak tahu adakah amalannya diterima atau tidak.


Amalan ini dinamakan sebagai ” ibadat yang merdeka.Kesimpulan yang dapat ana simpulkan disini ialah amal yang ikhlas ialah amal yang diqasadkan kepada Allah tidak kepada yang lainnya.Erm sebelum ana tangguhkan majlis ilmu kita malam ni, ada apa-apa soalan?? Lau ana leh jawab Insya’ Allah ana akan cuber jelaskan tapi lau ana juga kurang mafhum, ana rujuk balik kat orang yang lebih ’alim..La yujad as-soal?? Insya’ Allah minggu depan ana akan bercakap mengenai riya’ yang merupakan seteru bagi
ikhlas.

**********************************************************************************

Ceramah yang diberikan oleh Ustaz Saiful sedikit sebanyak memberi kesan dihati Mila...ikhlas dan amal...erti hidup ialah memberi.. dua jumlah yang berbeza tapi membawa maksud yang hampir sama bagi Mila..iaitu jangan mengharapkan balasan atas setiap apa yang dilakukan dan niat tu mestilah betul kerana Allah..

”Syerah, maafkan aku.. kenapalah kalbuku ni asyik jer fikir yang bukan-bukan.. ukuran persahabatab bukannya diukur dengan berapa harga hadiah yang diberi tapi nilaiannya ialah pada keikhlasan dihati...”Mila mencoretkan sedikit coretan dalam diarinya :Amal itu ibarat susu sebelanga, manakala riya’ umpama nila setitik..jika tumpahnya nila hatta setitik nescaya rosaklah susu, rosaklah amal...dan ikhlas itu umpama penutup yang dapat melindungi susu daripada tumpahnya nila..yang melindungi amal yang dilakukan...wassalam...

0 komentar tetamu neza: