Mar 30, 2009

"Final exam"

Assalamualaikum, sahabat2 semua..

sempena menjelangnya "hari-hari" getir yang akan kita semua lalui nanti iaitu final exam, saya ingin melontarkan bait kata bagi memotivasikan diri sendiri dan juga sahabiah sekalian...=)

memang saya tak dapat nak nafikan jadual exam tahun ni yang paling mencabar bagi saya, kerana terlalu padat. kadang-kala datang satu perasaan putus asa dalam diri saya untuk study. tapi, alhamduliLLAH perasaan itu dapat saya atasi.

"sifat mudah putus asa itu bukanlah sifat orang mu'min, neza" nasihat seorang sahabat tatkala perasaan itu dapat ditafsir olehnya... mungkin dari segi persiapan terlalu ala kadar yang "disiapkan" bagi menempuh alam exam yang akan berlangsung tak sampai 2 minggu saja lagi...

"selepas solat subuh, ambil masa 5 minit untuk bermuhasabah dan cakap pada diri : apa yang aku lakukan hari ini adalah keranaMU YA ALLAH, Insya' Allah setiap kerja yang kita lakukan sepanjang hari diberkati Allah.. " nasihat seorang penceramah bebas.

Ya!! memang betul. setiap hari kita telah berikrar sebanyak 5 kali dalam solat kita " sesungguhnya solatku, amalanku, hidupku dan matiku hanya kerana-MU YA ALLAH..."

sekiranya datang perasaan malas untuk mengulangkaji, nasihatkanlah pada diri bahawa ilmu yang kita pelajari ini dapat membantu kita di alam kubur kelak seperti mana hadis RasuluLLAH
"3 perkara @ amalan yang dapat membantu kita di alam kubur ialah anak yang soleh ( yang sentiasa mendoakannya), harta yang disedahkankan dan ilmu yang bermanfaat."

tatkala saya menyusuri lembaran tokoh-tokoh islam seperti As-syahid Hassan al- Banna, As-syahid Sayyid al-Qutb etc, rata-ratanya semua tokoh-tokoh ini adalah golongan yang berilmu pengetahuan yang tinggi. ada yang bergelar doktor falsafah, professor etc dan sekaligus dapat memberikan kita gambaran bahawa untuk ilmu adalah penting dalam memacu tugas-tugas dakwah Islam.

"jika kamu rasa down, pejamkanlah matamu... bayangkan kamu berada dalam majlis konvo, dihadapanmu kedua ibubapamu yang telah membesarkanmu dari kecil.. apakah yang kamu nak hadiahkan pada mereka pada waktu itu?? fikir- fikirkanlah, neza."

ungkap kata lembut ini pernah diucapkan oleh seorang sahabat saya dulu...

kepada semua sahabat2, saya doakan agar kalian semua dapat apa yang dicitakan, bittaufiq wan najjah =)


0 komentar tetamu neza: