Oct 16, 2009

"what colour's ur brain??

Assalamualaikum...

sekadar perkongsian cerita yang mungkin betul dan mungkin juga kesohehannya boleh diragui. kerana kajian dan ilmu yang ada pada manusia itu sangat terbatas. kadang-kadang lebih bias kepada sesetengah pihak.. (apa yang saya merepek ni kan??hehehe) berbalik pada topik asal, what's colour ur brain? menurut satu reseach yang mat2 saleh buat ada dua indikator kaler otak kita. warna hitam dan putih...

masa kelas cyberLaw tadi, lec kegemaran saya menyoal kami semua soalan ni:

"what u think, colour's of ur brain? it's white or black?
ada yang jawap... Dr, maybe white..(suara yang tak berapa nak yakin sangat...hehe!! sape tu? rahsia..^_^ )
tetibe jer dari arah belakang saya, ada satu suara yang menjawap, Dr, colour grey...hehehe!! tergelak jap saya dengar... "a,a.. white + black = grey... Dr cuma senyum then sambung balik.. either white and black only...

then, Dr bagitahu kat kami semua result daripada kajian yang mat2 saleh tu buat. mereka telah mengkaji otak malay dengan non-malay. keputusannya, otak malay warna putih tapi otak non malay warna hitam...

so, apa bezanya plak kan? cam suspen jek... then, Dr sambung lagi.................

otak orang melayu warna putih sebab kita tak optimizekan penggunaan otak kita. dengan bahasa yang lebih mudah dan ringkasnya orang melayu malas berfikir.  kalau kita tengok secara realiti pun, orang melayu lebih suka pada budaya hedonisme(mcm2 pertandingan hiburan yang boleh kita tengok sekarang) berbanding dengan sesuatu yyang boleh mmencabar kita untuk berfikir dengan lebih kreatif.berangan2 tak termasuk dalam kategori berfikir yea...

bila mendengar kata2 Dr, saya terfikir sat. betul juga kata2 Dr tu..(saya merujuk pada diri saya sendiri)saya pernah sebilik ngan non-malay dulu. kat situ saya dapat lihat jurang yang agak mendalam dan melebar antara kami berdua.. cara atau mentaliti kami berfikir sangat berbeza. sebagai contoh : masa mula2 masuk dulu, saya da setkan dalam minda saya (mind set) bahawa math tu sangat2 susah berdasarkann pengalaman saya semasa SPM. then, kata2 tu tanpa sengaja saya terluah kat housemate saya yang non-malay ni.. nak tahu apa yanng di cakap???

"math tak susah. tapi, kita yang dah cakap awal2 kat diri kita yang math tu susah.. automaticlly, kita jadi sedikit trauma nak belajar.." lebih kurang macam ni r kata2 dia..(hampir 3 tahun da peristiwa ni berlalu)

seperti yang pernah saya tulis dalam enty2 sebelum ni, yang kita berdepan sebenarnya bukan dengan masalah itu sendiri, tapi dengan diri kita... macam mana kita nak memaksimumkan pengggunaan otak kita.

0 komentar tetamu neza: