Dec 6, 2012

~ copy directory guna ruby[part1]

Assalamualaikum semua :)

Antara kopi dengan permata mana lagi osem? of course permata kan? especially permata "ruby" yang sangat bernilai dan........ jeng2, best.. ^_^

Setelah agak lama tinggalkan ruby language (agak-agak dah hampir setahun kot), tiba-tiba for this week saya rasa terpanggil nak guna balik. so, terhasillah script yang tak berapa nak jadi bawah ni. jom, check it out..

1. untuk menggunakan script ruby ni, macam language lain juga kita mesti install dulu ruby ni.. untuk download dan nak install, boleh klik url ini  download ruby

2. then, silalah install dulu ruby anda.. Dah siap install ke? tunggu dulu.. ada beberapa perkara mesti diselesaikan dulu. tengok gambar di bawah:

sila klik properties.



 3. kemudian, selepas dah klik  properties tu akan keluar pop up seperti dibawah:


sila tengok part "environmental variables". klik lagi di situ. Dan tengok bahagian System variables, cari variable untuk path dan tekan edit. Lihat picture dibawah:



 4. Kita tinggalkan dulu macam tu (step3) Pergi semula ke desktop. Tekan start dan search perkataan "ruby". kemudian, tekan right click pada simbol diamond. pilih menu untuk Properties.

 5.  Last step, copy target (pada Shortcut menu) dan paste kan di Variable value. refer step 3.




okey, baru selesai bahagian pemasangan aka installation. next post baru saya akan tunjukkan ruby scripting yang mudah dan simple. :)


0 komentar tetamu neza: