Dec 14, 2012

~automatic copy file dan direktori

Assalamualaikun semua..

Post sebelum ni saya ada sentuh sedikit cara nak meng"copy" direktori guna ruby.boleh refer link : kopi-directories-guna-ruby-part-2 semula. leceh kan? sebab setiap kali nak copy file je kita kene buka cmd.exe. kemudian kene taip cd (change directory) lagi. selepas tu terpaksa taip nama fail tu di cmd. memang leceh. :(


so, untuk memudahkan lagi keje kita, kita buat satu lagi script. tapi bukan ruby. bukan juga javascript. tetapi batch script. ikuti langkah - langkah di bawah:

1. untuk post ni, saya gunakan contoh lain plak. ok, sebelum tu, kita buat 2 folder i.e  test1 dan test2

2. dalam folder test2 tu kita buat 1 document file. contoh:  blablabla.txt tujuan kita nak tahu sama ada kita berjaya copy atau tidak..

3. kita buka text editor kita (notepad pun ok) dan taip script seperti di bawah dan save sebagai ujian.rb: boleh refer balik link : kopi-directories-guna-ruby-part-2

scrip yang sama seperti post yang lepas. cuma bezanya ialah saya dah tukar folder yang nak di"copy" dan target folder iaitu folder test1 dan test2.

4. kita buat satu lagi script i.e. batch script. save kan sebagai new 2.bat


call --> sebab kita nak panggil ujian.rb

4. Bila kita save new 3.bat, bentuknya akan jadi seperti dibawah:


5. last step, click je icon tu dan kita akan dapati dalam folder test2 kita dah ter "copy" folder test1... dah jadi. so, selepas ni kalau nak copy folder just click je icon tu. tak payah dah nak buka cmd dan taip macam-macam. senang kan?


selamat mencuba yea :)

0 komentar tetamu neza: